noordkaap-2014.reismee.nl

Zweden, Härnösand

Härnösand

Na een wat onrustige nacht op de parkeerplaats voor de Burger King, zijn we om half negen vertrokken. De dag is zonnig begonnen, tegen de tijd dat wij vertrokken was het al 20 graden Celcius en volop zonneschijn.

De omgeving werd steeds meer Scandinavisch, veel bomen, en steeds heuvelachtiger. De reis ging vandaag van Stockholm (of van de Burger King zo u wilt) naar Härnösand. Steeds via de E4. Het landschap verandert gestaag van een Nederlandse uitstraling naar een Zweedse uitstraling. Mooie heldere fjarden (fjorden in het Zweeds) en meren die blinken in de zon en heel veel naaldbomen. Maar ook berken en andere loofbomen. Gecombineerd met het glooiende landschap levert dat een erg mooi plaatje op.

Onderweg de camperactiviteiten uitgevoerd, het chemisch toilet geleegd, de schoonwatertank gevuld en ten slotte ook nog de vuilwatertank geleegd.

De rit van vandaag was beduidend korter dan gister, natuurlijk was die dag ook onbedoeld langer omdat we geen plekje konden vinden, maar sowieso hebben we vanaf vandaag minder kilometers af te leggen. Härnösand werd bereikt tegen vijf uur, volledig binnen “Snoopertime” (onze camper-Tomtom). Het ding geeft de hoogte, breedte en gewicht van de camper aan en berekend aan de hand daarvan de mogelijke wegen die gevolgd kunnen worden. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

We hebben en erg mooi plekje aan het water, samen met drie andere campers. De camper netjes tussen de lijntjes gezet, zoals het hoort en natuurlijk met de “kont” naar achteren, zodat er privacy is. In de buurt van een Lidl en een Mac Donald. Hier zitten we nu een kopje koffie te drinken om dankbaar gebruik te maken van hun kosteloze Wi-Fi (scheelt weer). Het weer is trouwens in de loop van de dag ouderwets Hollands geworden. Regen en onweer, zelfs zo erg dat we moesten stoppen Een foto ter illustratie.

Morgen gaat de reis naar Skellefteå (349 km). Wordt vervolgd.