noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Oslo

We hebben Hamar om half negen verlaten om de laatste 142 kilometer naar Oslo over de E6 te rijden. In de omgeving van Oslo zijn veel meer landbouwactiviteiten, is het land ook veel minder heuvel- dan wel bergachtig dan in het noorden van Noorwegen. Wij vinden de omgeving minder aantrekkelijk, maar misschien komt dat ook omdat we al voor de derde keer in de buurt van Oslo hebben rondgereden.

Het is echter de eerste keer dat we Oslo zelf zijn ingegaan. Hebben we in het begin van onze vakantie koffiegedronken bij de Kerstman, vandaag hebben we thee gedronken bij koning Harald V van Noorwegen. De vlag was in de top, dus hij was thuis. Riekje haalde bij de bespreking van wat we die dag hadden gedaan zowat alle Scandinavische koningshuizen door elkaar, maar we zijn toch echt op de thee geweest bij Harald V en zijn vrouw Sonja (en zoon Hakoon). Daarnaast hebben we de beelden van Vigelandsanleggetpark bekeken. De verzameling beelden is een nalatenschap van de beeldhouwer Gustav Vigeland. Het zijn voornamelijk naakte mensen. Leuk en verrassend was de obelix van allemaal menselijke figuren die elkaar op allerlei manieren vasthielden en zo de obelix maken. Oslo is de moeite waard om te bezoeken.

We hebben na de thee nog even gewinkeld op de Karl Johan Gate (spreek uit Gatte). Na voor vijf kronen via de creditcard nog weer eens op de hoogte te zijn gebracht van het Franse Liberté, Egalité en Fraternité (Vrijheid, gelijkheid en broederschap) tijdens het plassen op een openbare toilet, hebben we de drie kwartier durende terugreis naar de camper aanvaard. Aan de Karl Johan Gate is ook de faculteit voor de rechtsgeleerdheid van de universiteit van Oslo gesitueerd, dus daar ook nog maar wat foto’s van genomen. Op het voorterrein staan beelden van Christian Homann Schweigaard (een Noorse hooggerechtshof jurist) en Edvard Munch (Noorse kunstschilder van de ondermeer “de schreeuw”) gezamenlijk de faculteit te bewaken.

De vouwfiets voor mij en de elektrische wielen voor Riekje deden daarbij erg goed dienst. De haven, waar we met de camper staan, is te ver weg om te lopen vanuit het centrum van Oslo. De Sjølyst Marina Bobilparkering is eigenlijk een parkeerplaats voor boten in de winter, maar doet in de zomer dienst als camperplek. Een prima plek om te overnachten. De weg naar de Marina ging gemakkelijk ondanks een omleiding. We staan aan het water met meerdere campers. Wel weer heel anders dan gisteravond in Hamar, waar we een grote parkeerplaats voor ons alleen hadden.

Morgen verlaten we Noorwegen en beginnen (voor ons gevoel) echt met de terugreis.

Wordt vervolgd.