noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Hamar

We zijn uiteindelijk in Hamar beland. Na een prachtige rit over de rijksweg 27, waarbij naaldbossen werden afgewisseld met vergezichten en we een uitsmijter gepresenteerd kregen van een hoogte die te vergelijken valt met de Hadangervida. Werkelijk prachtig. Geen elanden vandaag, ook geen rendieren maar gewoon simpelweg schapen die dood gemoederd de weg oversteken. De route die wij hebben gereden staat bekend als de Rodane route. Het was wel een paar kilometer om (in totaal hebben we vandaag 410 gereden), maar zeker aanbevelenswaardig voor wie van mooie uitzichten en ruige natuur houdt.

We zijn met regen uit Trondheim vertrokken, maar in de loop van de morgen werd het droog en bovendien een lekker temperatuurtje, variërend van 10 tot 20 graden Celsius, afhankelijk van hoe hoog we in de bergen waren. In Ringebu hebben we een in de steigers staande Stave-kerk bezocht. Een eeuwenoude houten kerk met mooi houtsnijwerk. De kerk wordt aan de buitenkant gerestaureerd, maar is binnen nog gewoon te bezichtigen. In Noorwegen staan nog 28 Stave-kerken, met hun karakteristieke uiterlijk; de kerk in Ringebu is rondom 1220 gebouwd naar men aanneemt. De moeite waard van een kijkje; natuurlijk was het jammer dat de kerk in de stijgers staat, maar het doet niet af aan de oudheid die het uitstraalt.

De weg naar de Stave-kerk in Ringebu ligt aan de E6 en die is ter plaatse zo druk dat we deze weg niet meer konden opdraaien naar links. Uiteindelijk hebben we besloten om maar rechtsaf te gaan en dat heeft ons ook nog een heerlijke maaltijd opgeleverd in een Kro (betekent zoiets als: wegrestaurant). We hebben besloten uit eten te gaan, wat zoveel betekent als een patatje voor Riekje en een hamburger voor mij.

In Hamar staan we tegenover het Hedmarkmuseum aan de Strandveien 100 (GPS: Noord 60 graden, 47 minuten, 36 seconden en Oost 11 graden, 2 minuten, 25 seconden. Er is plaats voor vijf campers, maar we staan er alleen. Het is er heerlijk rustig. Er zijn verder geen voorzieningen, maar die hebben we, zo te zeggen, allemaal zelf aan boord.

Morgen gaat de reis verder naar Oslo. Onze laatste plaats waar we nog een activiteit ondernemen. Daarna vervolgen we onze weg naar huis door Zweden en Denemarken en Duitsland.

Wordt vervolgd.