noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Trondheim

Vandaag hebben we 62 kilometer gereden over de E6 van de camping Guldbergaunet bij het plaatsje Åsen naar Trondheim. In de planning stond 123 kilometer, maar omdat onze overnachtingsplek in Steinkjer ons niet aanstond en we door zijn gereden hebben we een goede camping gevonden in Åsen. Daar hebben we gewassen en hebben we de wielen van Riekjes’ rolstoel opgeladen voor onze (stroop)tocht door Trondheim. We staan “in het wild” met een aantal andere campers op een parkeerplaats vlakbij het centrum van Trondheim.

Een centrum die wat tegenvalt, althans als je rekent op een mooi oud centrum. De gebouwen zijn modern en wat grijs. De Nidarosdomen (een van grijs steen gebouwde Cathedraal) was echter leuk. We waren net op tijd voor een gratis orgelconcert en hebben ervan genoten. Van rustige en zoetgevooisde klanken tot de meest machtigste geluiden, die dwars door je heen gingen, wist de organist uit het gerestaureerde orgel te halen. Op de (voor)gevel van de kathedraal staan tientallen beelden, met ieder een eigen betekenis, die ons evenwel onbekend zijn.

We werden verder verrast door een in Trondheim gehouden festival waar fanfarekorpsen uit allerlei landen speelden. Het was er druk maar ook wel gezellig, met op elk hoekje weer een ander korps en, wat ook meehielp, het erg mooie weer. Het is voor het eerst sinds Finland dat we weer in T-shirt in de camper kunnen zitten en de winterjas kunnen laten hangen. Het is zo’n 20 graden Celsius.

We komen weer in drukkere gebieden, en moeten wat wennen aan het drukkere verkeer en de vele vrachtwagens die allemaal harder willen dan wij.

Morgen gaat de reis verder naar Tretten (301 km), of Lillehamer (348 km) of tot Hamar (396 km).

Wordt vervolgd.