noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Åsen

We hebben vandaag de laatste kilometers op Kystriksveien 17 gereden. Daartoe moesten we de laatste twee veerboten nemen van elk 20 minuten. In totaal hebben we vandaag 356 kilometer gereden. De route blijft verbazen om de vele wisselende uitzichten. De laatste kilometers rondom Steinkjer zijn wat minder mooi, maar hebben ook hun charme. Steinkjer zelf is een wat grotere plaats, maar niet erg gezellig. De omgeving is hier wat heuvelig en is er ook veel meer industrie. De beoogde overnachtingsplaats in Steinkjer was niet te bereiken wegens een muziekfestival en in eerste instantie wilden we overnachten op een parkeerplaats bij een Rema supermarkt en een Mac Donalds. We hoorde echter ook steeds het gedreun van het muziek en hebben besloten verder te rijden naar een overnachtingsplaats aan de E6. Daar aangekomen hadden we weliswaar een prachtig uitzicht over de fjord, maar ook het geraas van auto’s aan de andere kant.

Niet ideaal dus, we zijn daarom doorgereden naar een camping in Åsen. Een erg goede keuze bleek later. Niet alleen was onze plaats op de camping prima, en konden we ook weer wat wassen, maar onderweg naar de camping hebben we een eland de snelweg zien oversteken zo’n 20 tot 30 meter van ons vandaan.

Een unieke gebeurtenis omdat het erg schuwe dieren zijn en je veel mazzel moet hebben wil je er überhaupt één zien. Het dier kondigde zich 600 meter voor hij de weg overstak al aan door een weiland door te rennen op een wat houterig manier. Met zijn (of haar) lange poten wist ze vervolgens moeiteloos over de beide vangrails te stappen en aan de andere kant zijn of haar weg te vervolgen. We hebben er drie goede foto’s van kunnen nemen. Wederom uniek, want als je ze al ziet staan ze vaak langs de kant van de weg en zijn ze zo weer voorbij.

We hadden trouwens sowieso een “elanden-dag” (niet te verwarren met ellendige dag), in totaal hebben we er vier gezien.

We hebben inmiddels begrepen dat het niet aan het (mobiele) internet ligt dat we de reisblog niet kunnen plaatsen, maar dat er storing is bij reismee.nl. Zo snel de storing is opgelost zullen de verhalen (alsnog) worden geplaatst.

Wordt vervolgd.