noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Sandnessjøen

De Kystriksveien 17 (vrij vertaald: Kustrijksweg 17) is voor de helft afgelegd. We hebben vandaag drie veerboten en een groot aantal tunnels gehad. En, we hebben vanzelfsprekend ook weer prachtige uitzichten gehad. Het is een onwaarschijnlijk mooie omgeving waar we door zijn gereisd. Niet voor niets wordt de rijksweg 17 de weg met de mooiste uitzichten genoemd. Er is geen woord van gelogen. We zullen jullie laten meegenieten door een aantal foto’s te plaatsen. Voor de kaartvolgers (als die er zijn): vandaag hebben we de route gereden van: Blomfjord naar Forøy – veerboot (10 minuten) naar Ågskardet, daarna gereden naar Jektvik - veerboot ( 60 minuten) naar Kilboghamn, daarna gereden naar Nesna – veerboot (25 minuten) naar Levang, en ten slotte als laatste gereden naar Sandnessjøen, die we bereikt hebben via een spectaculaire brug. In deze plaats gaan we ook over de Alstenfjorden. Om precies te zijn staan we in Steiro, deze staat: “wel op de kaart “, maar of Googlemaps het ook kent?

Morgen rijden we naar Tjøta – veerboot (60 minuten) daarna rijden wij naar Venesund, wat ons geplande eindpunt voor die dag is. We gaan echter waarschijnlijk overnachten “in het wild” op een camperplek in het plaatsje Vevelstad. Zo, is uw geografie van een gedeelte van de Kystriksveien 17 in Noorwegen ook weer up-to-date. De kennis zal wel wat weggezakt zijn. In totaal hebben we 181 kilometer gereden (exclusief zeemijlen met de veerboten).

Wij hebben trouwens ontdekt dat de Noren erg zuinig zijn op hun afvalbakken; de klikko’s, en ook op hun postbussen. Deze dingen hebben vaak een apart huisje, dat soms mooier is dan de woning. Het zal wel tegen de sneeuw zijn, maar het levert in de zomer wel een bijzonder en ook pittoresk beeld op.

Vandaag zijn we de poolcirkel weer gepasseerd. Het zal dus vanavond/vannacht weer donker worden. Om precies te zijn gaat de zon onder om 0:48 en komt de zon weer op om 01:12. “Wie het kleine niet eert, is het grootte niet weerd.” Het worden weer donkere tijden…

Wordt vervolgd.