noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Svartisengletsjer in de buurt van Glomfjord

We zijn van de Lofoten vertrokken met de boot van 8:15 uur. Het was er mooi, geweldige omgeving om te doorkruizen. Wel wat druk vanwege het feit dat het een zo aantrekkelijke omgeving is. We waren het er over eens dat we de Versteralen wat rust en rijden betreft wel net zo mooi vinden dan de Lofoten. Maar voor wie er niet is geweest, beide zijn aanraders.

Vandaag via de E6 (van Bognes tot aan Bodø) over de rijksweg 17 gereden. Een prachtige weg die mooi door de omgeving meandert en vaak langs het water van allerlei fjorden loopt. Bij de Saltstraumen (zoute stromen) hebben we op de sterkste stroming gewacht (we waren er om 14:00 uur, en de sterkste stroming was om 16:14 volgens de getijdenschema). Draaikolken van 10 meter doorsnede hebben we niet gezien, maar toch was het spectaculair! De hoofstroming lag duidelijk hoger dan het gedeelte waar de draaikolken zich ontwikkelen. De moeite waard. We hebben totaal 352 kilometer gereden en waren tegen half acht op onze overnachtingsplek. We hebben uitzicht op de Svartisengletsjer, weer eens wat anders dan over zee of een fjord. Overigens is die fjord er ook, alleen dan in de diepte.

We staan op een camperplek bij een kleine informatiecentrum. Je kunt hier met een pontje naar de gletsjer. Aan de overkant moet je dan nog 3 kilometer lopen voor je bij de gletsjer bent, dat gaan we dus niet doen, maar het uitzicht wordt wel in dank aanvaard. Morgen gaan we verder over de rijksweg 17.

Wordt vervolgd.