noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Lødingen, op de Vesteralen

Het mooie weer zet zich voort. Het levert prachtige plaatjes van de omgeving op. Zowel onderweg als op onze “half wilde” staanplaats in Lødingen. We staan in een jachthaven via een weggetje van 3.10 meter breed en met een soort privé strandje. Nu is het niet aan te raden om daar in minder geklede vorm te bivakkeren, maar voor een korte wandeling wel zeer geschikt. We waren hier al vroeg, en door op een envelop je naam en het kenteken van je auto te zetten schrijf je je in. Overnachten zonder stroom kost 120 Noorse kronen, zo’n 17 euro. Je kunt dan gebruik maken van douches en wc’s. Het uitzicht kost helemaal niets.

De reis naar Lødingen verliep deels over een reeds bekende weg, vanaf Fiskebol was het nieuw terrein. Toch hebben we ons zeer vermaakt en genoten van het uitzicht, de natuur en het rijden over bijna verlaten wegen. Hoewel het op de Lofoten toch wel wat drukker is dan op de weg naar de Noordkaap.

Morgen gaan we met de veerboot naar Bognes, we nemen de boot van 8:00 uur om in ieder geval voor 16:15 bij de Saltstraumen aan te komen. Daar is rond die tijd een zeer sterke maalstroom (de wereld sterkste) waarbij 370 miljoen liter water door een nauwe straat wordt geperst. Er kunnen draaikolken ontstaan van 15 meter in doorsnede.

Van de Saltstraumen gaan we door naar de Svartisen gletsjer. Nog een afstand van 129 km. Daar gaan we een overnachtingsplaatsje zoeken. De route gaat vanaf Bognes over de rijksweg 17.

Maar voordat we gaan is ons een vreugdevuur beloofd wegens de midzomernachtzon. We wachten af.

Wordt vervolgd.