noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Svolvaer (II), op de Lofoten

Laat ik dit verslag eens beginnen met: Het was vandaag prachtig weer. Zon, een graad of 10 – 13 en weinig wind. Wat nog mooier is, de vooruitzichten zijn ook goed. We hebben het er van genomen vandaag. Eindelijk eens bij de garage zonder dat Riekje de deur vast moest houden. De jas uit en zelfs de sweater af en toe uit.

We hebben van Moskenes dezelfde weg teruggenomen naar Svolvaer, en nu hebben we wel kunnen genieten van de heuveltoppen en het uitzicht over zee naar het vaste land van Noorwegen, prachtig! Iedere bocht levert weer een nieuw panorama op. Overigens hebben we ons ook prima vermaakt bij het slechte weer, maar dit is toch wel wat prettiger.

Vanmorgen hebben we Å bezocht. Een authentiek vissersplaatsje die we bijna voor ons alleen hadden. Het restaurant en andere zaken gingen om 12:00 uur open; we vonden het niet erg. Het gaf ons de gelegenheid om rustig rond te kijken. Daarna ging de reis zoals al aangekondigd naar de “Black Smith” in Sund, ongeveer 30 kilometer terug.

We hebben er een vermakelijke demonstratie gehad van een stoere Noor, waarvan overigens alleen zijn vuurbestendig petje zwart was. Hij maakt (bijna) uitsluitend beelden en beeldjes van Aalscholvers, waarvan hij, nadat hij had gevraagd waar we vandaan kwamen, zelfs de naam in het (gebroken) Nederlands kon vertellen.

Na een prachtige rit over de E10 van zo’n 120 kilometer staan we nu weer in Svolvaer, dit keer op een pas aangelegde overnachtingsplaats, waar na betaald te hebben de code van het toilet en de douche krijgt. Stroom hebben we ook. Alleen geen internet, maar dat kunnen we mobiel via de Droam doen.

Het uitzicht is weer (het wordt saai) geweldig. Over het water bij de ingang van de haven.

Morgen wordt hier Midzomernachtzon gevierd en vertrekken wij naar Lødingen, waar we de Lofoten al weer verlaten. We pakken er de veerboot naar Bognes. Daar beginnen we dan aan het laatste gedeelte van de reis, over de E6 en daarna over de (naar verluid) zeer mooie rijksweg 17, inclusief diverse veerboten, naar het zuiden.

Wordt vervolgd.