noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Moskenes, op de Lofoten

Vandaag hebben we de Lofoten verder verkend. Het was, in twee woorden: slecht weer. Zelfs voor noord Noorse begrippen was het weer vandaag op de Lofoten erg slecht. Regen, regen en nog eens regen, en als dat al niet erg genoeg is ook nog eens een harde wind. Het leek de Noordkaap wel. De vele regen maakte het uitzicht wat beperkt, wat jammer was, want het uitzicht op de besneeuwde pieken ontbrak nu. Deze waren gehuld in regenbuien. Toch hebben we ons vermaakt. We zijn zoals de planning was naar het Vikingmuseum in Borg geweest en hebben daar naast het museum ook het “langhuis” van de chief bezocht. Een reconstructie van een dergelijke boerderij. Er was zelfs een schone jonge Noorse die er Lamssoep verkocht. We hebben ons er niet aan gewaagd, maar hebben ons getrakteerd op een chips (bleken gebakken aardappeltjes te zijn) voor Riekje en een beefburger met diezelfde chips voor mij. Hadden we wel verdiend naar een wat onrustige nacht voor mij vanwege het schommelen van de camper voor mij.

De weg naar het langhuis was een ware heldentocht, niet alleen liep het pad omhoog, maar we hadden ook nog eens een gigantische tegenwind. Vooral Riekje in haar rolstoel had het zwaar, maar we hebben het gehaald, mede dankzij de elektrische wielen. De terugweg naar de koffie in het museum ging natuurlijk voor de wind en in een vliegende vaart.

Daarna doorgereden naar de glasblazer in Vikten, zonder begeleiding want Vikten stond niet op de kaart van onze Snooper. We hebben er een interessante maar woordloze demonstratie gezien van zijn kunnen. Het lijkt zo gemakkelijk… Toch kwamen we totaal niet in de verleiding om wat bij hem te kopen, zijn stijl is nogal grof.

Van Vikten hebben we onze reis via de E10 vervolgd en toch wel genoten van de omgeving, ondanks de laaghangende bewolking en de vele regen. We hebben de karakteristieke stokvissen zien hangen. Deze vissen worden aan lange stokken op stellages opgehangen. Voor goede foto’s moest het raampje naar beneden, en ja u raadt het al, we hebben ook kunnen genieten van de geur. Op Internet kan jammer genoeg, of misschien ook wel gelukkig, geen geur worden doorgegeven. U zult het nu moeten doen met alleen de foto’s.

Vanwege de harde wind hebben we ook besloten om niet op het favoriete plekje te gaan staan die we van de voren hadden uitgezocht. We zijn doorgereden naar Moskenes, aan de andere kant van het eiland en heel wat meer in de luwte dan aan de Noorse zee.

We staan op een camping aan de stroom en wederom met een prachtig uitzicht, die iets verstoord wordt door campers die voor ons een plekje hebben gevonden.

Morgen gaan we naar de “Black Smith” in Sund, niet zo heel ver hier vandaan. Voordat wij naar de zwarte smid gaan doen we eerst Å (spreek uit als ohhhhh, ach ja; Noors is soms zo gemakkelijk) aan. Wat die smid maakt, weten we niet precies, we laten ons verrassen. Å is een authentiek vissersdorpje uit de 19e eeuw, waar de gebouwen goed bewaard zijn gebleven.

Een overnachting is gepland in Lekness of in Svolvaer. Dat moeten we nog even uitzoeken. We gaan ervan uit dat het weer stukken beter zal zijn morgen, zodat we wat mooie foto’s kunnen plaatsen.

Wordt vervolgd.