noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Svolvaer (I), op de Lofoten

We zijn op de lofoten aangekomen. Blijkbaar moet je voordat je hier op een eiland kunt komen eerst een springschans nemen. Weliswaar wat variërend in hoogte en (zoals we vandaag hebben ervaren) rechtheid, maar ze hebben allemaal dezelfde karakteristieken: hoog en stijl. De Hurtigrutenboten kunnen er volgens ons zo onderdoor.

We hadden een probleem. Gelet op het prachtige “warme” weer en de vele malen dat we daarom de verwarming aan moesten hebben om het behaaglijk in de camper te maken was één gastank (LPG) leeg. De verhuurder had met grote ons met grote stelligheid verzekerd dat we zelfs nog niet één gastank leeg zouden krijgen. Hij heeft er duidelijk geen zicht op wat Groningers allemaal kunnen. Gelukkig hebben we er twee, dus omgeschakeld naar de andere en ja hoor, er was warmte. Het betekende wel dat wij gisteravond op de camping het internet hebben afgestruind naar LPG stations.

Die zijn hier in het noorden van Noorwegen erg dun bezaaid, in heel Noorwegen zijn er een stuk of 40, waarvan de meeste ook nog rondom Oslo zitten. We hebben er één gevonden in Sortland, op onze route, dus wat wil je nog meer. Je kunt het niet hier zomaar bij een benzinestation kopen, maar bij een speciale fillingstjajion. Op een industrieterrein in Sortland was het gelukkig raak en konden we gas tanken. We weten nu alles over bajonetsluitingen, “Italian-disk”, propaan en butaan en, wat nog veel mooier is, we kunnen het weer warm krijgen.

De omgeving kenmerkt zich hier door mooie hoge toppen, besneeuwd en daaronder glooiende groene hellingen. Het blijft ons verbazen hoe de omgeving steeds verandert en dat iedere omgeving weer zijn eigen charme heeft. Vooral vanmorgen was het erg mooi. Alleen op de weg (gelukkig wel, want de wegen waren niet breed), bij Melbu de veerboot genomen en nu staan we op een camping in Kleppstad. Met, u raadt het waarschijnlijk al, uitzicht over een fjord. Wel wat moeizaam dit keer, want het plekje waar we eerst wilden gaan staan was ietwat glibberig. Nu hebben we wegrijdplaten, maar om de proef op de som te nemen…

Morgen gaat de reis verder naar: het Vikingmuseum in Borg (37 kilometer) ook op de Lofoten. Daarna stuurt Vicky ons naar Vikten waar we gaan kijken of ze in Noorwegen net zo glasblazen als in Nederland (van Vicky naar de glasblazer is 29 kilometer). Overnachtingsmogelijkheden zijn: Ferdfang of in Moskenes. We zien wel.

Wordt vervolgd.