noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Bleik (I), op de Vesteralen

We staan op camping Midnattsol in Bleik op de Versteralen. Van die Middernachtzon hebben we net nog (24:20 nog volop genoten met ons tweeën op het strand) volop genoten. Warm aangekleed, sjaal, muts en handschoenen was het goed te doen. We hebben weer een werkelijk prachtige uitzicht over zee, de mogelijkheid om te wassen en te drogen, “gratis” Wi-Fi en de mogelijkheid om “gratis” gebruik te kunnen maken van fietsen, die voor algemeen gebruik zijn. We “hangen” aan het stroom en zijn aan het wassen.

Bleik ligt ongeveer 480 km van Tromsø. Hadden we gisteren gepland om in Harstad te overnachten, vandaag ging de reis zo voorspoedig dat we het zonde vonden om geen gebruik te maken van de mogelijkheid om door te rijden en de Vesteralen alvast te verkennen. Via de E6, de E8, en de E10 op de plaats van bestemming gekomen. Deze keer zonder veerboten, maar wel weer rijdend door een prachtige omgeving. Naarmate we de Vesteralen naderden, werd de omgeving ook steeds mooier. Groene, laag begroeide hellingen met mooie hoge groene heuvels met hier en daar rotsen als achtergrond.

Vanmorgen zijn we om 8:00 uur uit Tromsø vertrokken, nog steeds met regen, maar gelukkig wel veel minder dan gisteren. De omgeving direct buiten Tromsø werd er wel wat saai door. Door de regen hadden we slecht zicht en werd veel van de mooie omgeving aan het oog onttrokken. De Vesteralen hebben dat echter dubbel en dwars weer goed gemaakt. We waren om 18:30 uur in Bleik, nadat onze Snooper in eerste instantie had aangegeven dat we over pakweg 100 km nog vier en een half uur zouden doen. Je weet maar nooit, maar dat leek ons toch wel wat overdreven. We vroegen ons al af of het misschien “Urkse” kilometers of uren zijn?

We hebben het aangedurfd de camper net zo neer te zetten als op de Noordkaap. Vol in de wind, dat moet noodzakelijkerwijs zo om van het uitzicht te kunnen genieten. Hier staat echter een windje met kracht 3 tot 4 Beaufort. Wij verwachten daarom te kunnen slapen in een stille camper. Mocht dat niet het geval zijn, we weten hoe we de camper moeten verplaatsen.

Morgen maken we (waarschijnlijk) pas op de plaats en blijven we een dag in Bleik. Het wordt sowieso geen lange rit. We lopen nog steeds een dag voor op de planning, en zouden vrijdag naar Lyngvaer op de Lofoten (een rit van 200 km). Op de weg daar naar toe passeren we Svolvaer, een leuk stadje waar we gaan rondkijken en daarna met de veerboot van Melbu (bijna net zo als die van de toastjes) naar Fiskebøl. Maar wij betrachten enige flexibiliteit in het reisschema zoals u nu al wel hebt gemerkt. Vrijdag dus naar de Lofoten.

Foto’s van de reis en van het uitzicht op de camping volgen natuurlijk.

Wordt vervolgd.