noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Tromsø

Gisteren een rustdag gehad qua reisblog. De boog kan tenslotte niet altijd gespannen zijn. We zijn pas om een uur of half elf uit Alta vertrokken. We werden wakker met sneeuw en dat is zo de hele dag gebleven, Onderweg in de bergen was het zelfs op een bepaald moment -1 graden Celsius. De sneeuw bleef liggen. Erg mooi om door een besneeuwd landschap te rijden. De wegen waren wel schoon. Heel bijzonder ook om op 16 juni door een sneeuwlandschap te reizen. Het is niet warmer dan drie graden geworden, en het merendeel van de tijd was het tussen de 1 en 2 graden Celsius. De omgeving (we vallen in herhaling) blijft ons verbazen wegens de schoonheid, de natuur, de besneeuwde toppen en na iedere bocht weer een nieuw adembenemend uitzicht.

Onderweg hebben onze tweede en derde veerboot gepakt. U leest het goed, we hebben halverwege de rit van Alta naar Tromsø besloten om toch met de veerboten te gaan, om zo wat kilometers te besparen, maar ook om wat meer rust in de reis te brengen. De eerste boot hebben we genomen van Olderdalen naar Lyngseidet (een overtocht van ongeveer 30 minuten), 22 km verder was de volgende overtocht, die ging van Svensby naar Breivikeid (een kwartier varen). De resterende 50 km naar Tromsø hebben we afgelegd over de E8.

In Tromsø aangekomen zijn we over een één kilometer lange brug gereden om aan de andere kant via veel links, rechts, links, rechts, na 100 meter links, na 200 meter rechts (we hadden beide het idee dat de Snooper bij een illegaal taxibedrijf was gekocht, die proberen ook altijd zo onlogisch mogelijk te rijden) bij Polare aan te komen. Daar hebben we een plekje bij het water in de haven gezocht en gevonden. Naast een Noorse camper.

Vannacht was het wederom koud. We hebben vaak de verwarming nodig. Dat is geen probleem, in de camper kunnen we het lekker warm krijgen. Het heeft wel als consequentie dat we sneller door ons voorraad LPG heen zijn. Een blik op het kleine metertje leerde ons dat we ongeveer één derde van onze gasvoorraad hebben gebruikt. Dat zou geen probleem behoeven op te leveren, te meer we nog een fles hebben. LPG is echter ook zeer schaars in dit olierijke land, dus in Harstad gaan we een nieuwe tussenstand noteren.

Vanmorgen zijn we naar Polare geweest, in de stromende (ijs)regen en met ongeveer 5 graden Celsius. Polare (niet te verwarren met prullaria) is een museum over het arctisch leven. Er wordt een mooie film vertoont over de Aurora Borealis (het Noorderlicht) en de natuur en omgeving van Spitsbergen. De wetenschappelijke verklaring van de Aurora Borealis is het voorkomen van zonnestormen, de deeltjes die van deze zonnestormen afkomen komen in het magnetisch veld van de aarde terecht en dit veroorzaakt de prachtige scharkeringen en het mythisch licht aan de hemel.

De rest van de dag is relaxed verlopen. In totaal hebben we 16 km gereden en onze grootste activiteit was wel het doen van boodschappen bij een Rema in een groot winkelcentrum. Dat was onderdak want het heeft de hele dag geregend.

We gaan de route wat omgooien. We reizen morgen naar Harstad en vandaar gaan we verder de Vesteralen op. Het walvis spotten in Andenes is van de baan, dit in verband met de ruige weer. Vier uur op een boot de zee op leek ons niet zo verstandig om te doen.

Dus morgen naar Harstad, een rit van 300 km via de E8, E6, E10 en de 83 (optioneel is de 825 via de Astafjorden (zegt TomTom Riekje). Wordt vervolgd.