noordkaap-2014.reismee.nl

Noorwegen, Bleik (II), op de Vesteralen

Pauze. De camper, en wij, hebben een rustdag. Dat betekent wat langer slapen en alles in een wat trager tempo. Even wat orde op zaken stellen in de camper en veel, heel veel, naar buiten kijken over het strand en de Noorse zee. Het weer is redelijk, een graad of 10 Celsius, af en toe zon, af en toe een regenbui.

Voor de middag zijn we op de fiets, ja echt: op de fiets, Bleik in geweest. De eigenaar van de camping heeft een drietal fietsen voor algemeen gebruik klaar staan om Bleik onveilig mee te maken. Riekje op de shoppingbike (met een houten kistje achterop voor de boodschappen) en ik op de enige herenfiets die de camping rijk is. Dat onveilig maken hebben we geprobeerd, maar gelet op het bijna volledig ontbreken van verkeer in het dorp(je) is dat niet gelukt. We waren de enige gekken op een fiets… In het dorp kan trouwens prima gefietst worden (zelfs wij), de afstanden, maar ook het de hellingen, zijn goed te doen in de eerste versnelling.

Onderweg (van de 600 meter die we hebben gefietst) koffie gedronken bij Jacobine’s caffe, een leuk authentiek Noors huisje, waar je koffie en thee kunt drinken, zoveel je maar wilt, in de huiskamer nog helemaal ingericht in de stijl van 1879. Impressiefoto’s worden geplaatst. Daarna boodschappen gedaan bij een kleine supermarkt met een ontzettend grote keuze aan producten en, u raadt het nooit, een heuse breiwinkel, waar de keuze wellicht nog groter is dan in de supermarkt.

Vanmiddag nemen we de gelegenheid te baat om wat langer te douchen op de camping voor het “gigantische” bedrag van 10 kronen (negen kronen is één euro) per vijf minuten. Het scheelt weer LPG en water laden.

Wellicht is nu ook de gelegenheid om wat vragen te beantwoorden, voor zover ik ze nog weet. De vraagsteller kan zich zijn vraag nog wel herinneren, de andere belangstellenden kunnen “meegenieten”.

De prijzen in de supermarkten: De boodschappen in de Scandinavische landen zijn wel wat duurder dan bij ons. Het ligt er trouwens aan wat je koopt, brood bijvoorbeeld is niet echt duurder dan bij ons, vlees en groente wel. Verse groente is qua keuze beperkt. Drank is natuurlijk ook (erg) duur, maar dat gebruiken we niet en hebben we dus niet nodig.

Rudolf in Napapiiri: Niet gezien, zeker pauze.

De rotstekeningen in Alta:De tekeningen zijn ingekleurd in een oudhollandse rode kleur, deze is niet authentiek; zonder het inkleuren is amper te zien wat in de rotsen is gekerfd. EĂ©n van de rotsen is niet ingekleurd, zodat je kunt zien hoe het er dan uitziet. Het inkleuren is trouwens wel wat omstreden.

Grazende rendieren by night en bioritme (op de Noordkaap): Tja, we weten niet hoe die dieren zich aanpassen aan het feit dat het dag en nacht licht blijft. Feit is wel dat je als mens extra energie krijgt en je bioritme wel enigszins wordt verstoord. Nu ben ik sowieso een nachtmens, maar ook Riekje is veel langer wakker dan normaal. Ik krijg eramper rust door ...

Lofoten: Het reisdoel van morgen (vrijdag) is de Lofoten.

De “springschans”: De camper kon de stijging prima aan. We hebben trouwens een knopje om wat extra druk op de achterassen te zetten en de motor wat hoger in de toeren te laten draaien, waardoor de automaat wat eerder terugschakelt. Aan de andere kant van de schans loopt het lang niet zo stijl naar beneden, het eiland aan de kant van Bleik ligt veel hoger.

Boerenkool met Unoxworst: Heerlijk, met dit weer krijg je er zin in. Kool is hier wel te kopen, Boerenkool echter, en Unoxworst, hebben we (nog) niet gezien. De hele camper naar kool laten ruiken lijkt ons ook niet zo geweldig.

Wordt vervolgd.