noordkaap-2014.reismee.nl

Finland, Napapiiri

De wekker gezet om half zeven op camping Ladrike. Na het ochtendritueel de camper van de plek gereden (ging toch wel met enige moeite in het natte gras) en nieuw water geladen en de wcgeleegd. Dat gaat trouwens prima, er zijnparkeerplaatsen waar je je toiletkunt legen en natuurlijk ook op de camping, hoewelwe daar nog maar één keer op hebben gestaan. Het lozen van afvalwater gaat ook prima, we zijn intussen ware meesters in het spotten van straatkolken bij benzinestations en heel af en toe kom je een parkeerplaats tegen met een sani-station. Tegen half negen waren we gereed om te starten.

De bedoeling was om naar Rovaniemi in Finland te reizen, maar gezien de tijd waarop we in Rovaniemi zouden aankomen en de wens van Riekje om het Artikum te bezoeken (dat om zes uur sluit) hebben we die bestemming gewisseld met Napapiiri. Daar staan we nu in de tuin bij de kerstman dit reisblog te typen. De reis ging over de E4/E75 door de bosrijke omgeving van Zweden naar een meer Deens of Nederlands aandoende omgeving in Finland. Althans de eerste kilometers. Nu bivakkeren we weer in een mooi Scandinavisch bos met voor ons de woning van Santa Claus en achter ons huisjes. Verder staat er een Nederlandse camper, een Franse, twee Duitsers en nog wat “onbestemd volk” (van welk origine ze zijn hebben we niet op gelet). Ook maken we gebruik van de Wi-fi van de kerstman, gratis, het zal wel de kerstgedachte zijn. Hoewel daaraan een nuancering moet worden aangebracht; Riekje heeft het wachtwoord geraden, wel enigszins voor de hand liggend, maar toch...

Het is grappig om te zien hoe de “kerstmangedachte” hier in optima forma vercommercialiseerd is. Toch is het erg leuk gedaan en genieten we van het feit dat we hier helemaal de toerist kunnen zijn.

Riekje is trouwens op de foto met Santa Claus gekomen, die ook nog een klein beetje Nederlands kon. Dat heeft ie inmiddels wel geleerd van al die souvenirs kopende (Nederlandse) toeristen.

Met het bereiken van de Napapiiri hebben we ook de poolcirkel bereikt, 66 graden, 32 minuten, 35 seconden. We hebben er beide op gestaan,leuk! Het wordt nu niet meer donker, maar gelukkig kunnen we de camper verduisteren.

Riekje heeft trouwens haar eerste eland gezien, het dier stond te grazen een meter of 30 het bos in. Ik heb het dier (natuurlijk) niet gezien, er moet ten slotte ook nog iemand rijden. We komen ze vast nog wel vaker tegen.

Morgen gaan we Rovaniemi bezoeken. Daar gaan we naar het Arktikum, die we vandaag hebben overgeslagen, maar eerst morgenochtend nog even bij de kerstman kijken. We gaan dan ook doorreizen naar Sodankylä, ook in Finland. Sodankylä is waarschijnlijk de laatste plaats in Finland die wij aandoen. Een rit van 136 kilometer. De dag ernadoor naar Karasjok (de hoofdplaats van de Sami) en dan naar de Noordkaap. Dan zijn we echter in Noorwegen.

Wordt vervolgd.