noordkaap-2014.reismee.nl

Zweden, Lulea

Rond acht uur stonden we kant en klaar met de camper voor de Mac Donalds in Härnösand om nog een poging te doen om nog eens gebruik te maken van het gratis internet, tja we blijven Nederlanders natuurlijk. Helaas, de Mac was nog dicht en de Wi-Fi was waarschijnlijk ook uit, want we kregen geen verbinding.

Vandaag zou de reis naar Skellefteå gaan, dat is ook gelukt, sterker nog, we zijn zo’n 100 km verder gereden. Dit om morgen wat meer tijd over te houden in Rovaniemi in Finland waar we het Artikum museum gaan bezoeken. Daarna reizen we door naar Napapiiri, ook in Finland en woonplaats van Santa Claus. Bij hem gaan we ook nog op de koffie.

We rijden nog steeds op de E4 en vertoont steeds meer een ruige Zweedse natuur. Een mooi heuvelachtig landschap met langs de hele snelweg hekwerken om de elanden tegen te houden. Wat heel bijzonder was, waren de bordjes met daarom kruisende sneeuwscooters. Hoewel we die naar alle waarschijnlijkheid niet tegen zullen komen in deze tijd, toch wel leuk om te zien hoe anders het hier is.

De temperatuur is flink gedaald, overdag (met af en toe zon en in ieder geval droog weer) tussen de 12 en 16 graden, al naar gelang de zon wel of niet scheen. Toch voelde het niet koud aan en was het prima weer. We komen steeds dichter bij de poolcirkel en dat is te merken aan het feit dat het ’s nachts wel erg laat donker wordt en ’s morgens al weer heel vroeg licht. Volgens Riekje was het om 3:30 al weer licht (niet gecontroleerd), terwijl er gisteravond om 23:30 nog volop leesmogelijkheden waren bij daglicht.

We bivakkeren op onze eerste camping: Ladrike, een beetje een tegenvaller qua uitrusting, maar er is stroom en dus kunnen we weer even alle elektronische apparatuur opladen. De camping ligt in de buurt van de Norrfarden, 38 km voor Lulea.

Vandaag even geen foto’s, wij internetten mobiel. De foto’s volgen later. Wordt vervolgd.